Dojrzałość szkolna
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia systematycznej nauki, to gotowość do wejścia w nowe obowiązki i nowe środowisko. Tym pojęciem określa się zarówno dojrzałość fizyczną jak i umysłową, społeczną i emocjonalną.
Dojrzałość umysłowa dziecka przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu.
Dziecko dojrzałe umysłowo:
- potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności
- potrafi z uwagą słuchać przez dłuższą chwilę bajki, opowiadania, muzyki
- jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym
- słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innymi
- rozumie przekazywane mu wiadomości, polecenia czy instrukcje
- potrafi nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu
- podzielić wyraz na sylaby
- opowiedzieć treść obrazka, opowiadania, posługując się mową zdaniową
- rozwiązuje proste zagadki
- potrafi wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach, przedmiotach
- dobiera w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikuje je wg określonej cechy
- potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca
- jego rysunek jest bogaty w treść, kolory, zawiera dużo szczegółów, jest prawidłowo rozmieszczony na kartce
- potrafi liczyć kolejno do 10 lub 20, po przeliczeniu przedmiotów powiedzieć ile ich jest.
Dziecko dojrzałe społecznie:
- prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi
- współdziała w zespole, zgodnie bawi się z rówieśnikami, czeka na swoją kolej
- przestrzega ustalonych reguł i zawartych umów
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe
- potrafi rozeznać, co jest dobre, a co złe (np. krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności)
- z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury
- nie domaga się stałej uwagi nauczyciela, ciągłego wyróżnienia, uprzywilejowanej pozycji
- nie izoluje się od grupy, nie stroni od kolegów, nie unika wspólnych zabaw
Dojrzałość fizyczna to ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka.
Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym:
- potrafi przez chwilę stać i skakać na jednej nodze
- przeskakiwać przez przeszkody
- wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne
- sprawnie i szybko biega
- potrafi posługiwać się przyborami do rysowania, malowania, pisania, nie wyjeżdża poza linie
- potrafi ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej, lepić z plasteliny, wydzierać, konstruować
- dobra koordynacja ruchowa umożliwia mu jazdę na rowerze, na rolkach itp.
Dojrzałość emocjonalna to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich.
Dziecko dojrzałe emocjonalnie:
- odczuwa więź ze swoją grupą, z panią, przeżywa radości i smutki związane z życiem grupy
- prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi
- nie jest wybuchowe, drażliwe, agresywne, nie popada często w konflikty z kolegami
- nie złości się lub płacze z błahego powodu.